احمد محمود در ۴ دی ۱۳۱۰ در شهر اهواز متولد شد. او بعد از طی کردن دورهی متوسطه، تحصیلات خود را در دانشکدهی افسری ادامه داد. بعد از آن ،کمکم فعالیتهای سیاسی خود را شروع کرد و به عضویت حزب توده درآمد و جزو افرادی بود که در جریان کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲، دستگیر شد و به زندان افتاد. به زندانیان، این اجازه داده شد تا در ازای امضای توبهنامه، از زندان آزاد شوند. بسیاری از همبندان اعطا به همین روش آزاد شدند؛ اما او این حکم را نپذیرفت. او ترجیح داد در حبس بماند؛ اما با حکومت وقت همکاری نکند. به طور کلی احمد محمود در دورههای مختلف، به سبب عقاید سیاسی خود، مدت زیادی از روزهای جوانیاش را در زندان و تبعید بوده است. احمد محمود داستانهایش را به شیوهی رئال روایت میکند. در این داستانها اتفاقات عجیب و غریب فرازمینی وجود ندارد. داستان این کتابها، داستان زندگی مردم عادی است و همین مسئله باعث میشود تا مخاطب بتواند با کتابهایش ارتباط بگیرد و با داستان ها همراه شود. او به مسائل اجتماعی در آثارش توجه ویژهای دارد. به همین سبب بسیاری از افراد، به او لقب پدر داستان نویسی اجتماعی دادهاند. این نویسندهی دغدغهمند، در داستانهایش بیشتر به سراغ معضلات طبقات فقیر میرود و رنج و سختیهای زندگی آنان را به مخاطب نشان میدهد. همانطور که پیشتر اشاره شد، بسیاری از کتابهای احمد محمود یادگار روزهای تلخ زندان و تبعید هستند؛ بنابراین داستانها از عقاید و نظریات خاص سیاسی نویسنده، خالی نیستند. داستانهای احمد اعطا در واقع داستانهایی با سبک بومی و محلی است و بیشتر آنها در یکی از شهرهای جنوبی ایران اتفاق میافتد. او در کتابهایش از لهجهی محلی استفاده میکند تا با مخاطب ارتباط موثرتری بگیرد. پدر و مادر او، اهل شهرستان دزفول بودند و او عاشقانه این شهر را دوست داشت. این نویسندهی خوش ذوق در بسیاری از کتابهایش به سراغ لهجهی دزفولی رفته و داستانها را با این شیوه روایت کرده است. او برای نوشتن داستانها، عموما از جملات کوتاه استفاده میکند و شاید بتوان گفت در استفاده از این شیوه، وامدار جلال آلاحمد است. او خواننده را خیلی منتظر نمیگذارد و ریتم کلی کتابهایش، تند است. به جرأت میتوان گفت کتابهای او مخاطب را به هیچ وجه خسته نمیکنند. اعطا، موقعیت و فضا را در داستان به خوبی میشناسد و تکنیک فضاسازی را خیلی خوب بلد است. او محیط داستان را با کوچکترین جزئیات در ذهن خواننده میسازد و این نکته، یکی از عواملی است که باعث باورپذیری بیشتر داستانهایش میشود. او در شخصیت پردازی هم استاد است و شخصیتهای دوستداشتنی زیادی تقدیم ادبیات داستانی ایران کردهاست. دیالوگها در کتابهای این نویسنده نقش اساسی و کلیدی دارند و به پیشبرد داستان کمک زیادی میکنند. توصیفاتی دقیق و جذاب، در بیشتر آثار او، باعث شده تا خواندن داستانهایش برای خوانندگان، شیرینی خاصی داشته باشد. احمد محمود، قوانین و قواعد ایجاد تعلیق در داستان را ماهرانه به کار میگیرد و با ایجاد تعلیقهای زیاد در طول داستان، خواننده را به دنبال خود میکشاند. فعالیتهای ادبی اعطا سابقهای طولانی دارد. اولین اثر او، داستان کوتاهی است به نام صبح میشه، که در مجله امید ایران به چاپ رسید. کتاب مول اولین مجموعه داستان این نویسنده است که در سال ۱۳۳۶ به چاپ رسید و در واقع اولین قدمهای جدی او، به سمت سبکی خاص از داستان نویسی به شمار میآید. آثار ادبی احمد محمود نسبت به سایر نویسندگان هم عصرش زیاد نیستند؛ اما همین کتابها و نوشتههای به جا مانده، سهم عظیمی در رشد و پیشرفت ادبیات داستانی ایران داشتهاند. آثار او به طور کلی به چهار دسته اساسی تقسیم میشوند. مجموعه داستان، رمان، یک اثر ترجمه شده و آثار مختلف دیگر مانند فیلمنامه و مصاحبه با افراد مختلف، ثمرهی تمام تلاشهای او در زمینهی ادبیات بودهاست. بسیاری از آثار این نویسنده به زبانهای روسی، فرانسوی، انگلیسی و ارمنی ترجمه شده و این نشان دهندهی استقبال مخاطبان در سراسر دنیا از آثار وی است. همسایهها، داستان یک شهر، زمین سوخته، مدار صفر درجه و درخت انجیر معابد از جمله آثار مشهور او هستند.